Een full exposure crossmediale campagne in regio Rotterdam
De RET is het openbaarvervoerbedrijf van Rotterdam. Door middel van metro, tram, bus en deelvervoer brengt de RET reizigers naar hun bestemming. Naast de logistieke opgave om reizigers van A naar B te brengen, heeft de RET ook een sociale opgave. Reizigers naar een broer, een goede vriend of hun grote liefde brengen. Want de bestemming is zoveel meer dan alleen een plek. Als sociale verbinder wil de RET de reizigers zo goed mogelijk met elkaar in contact brengen. De RET vroeg ons om hen te helpen met het verstevigen van hun imago als sociale verbinder van de stad.
Om dit imago te verstevigen hebben we een concept bedacht en uitgerold in de regio Rotterdam is uitgerold. De RET brengt je…
Behoefte aan samen
Na de coronapandemie in 2020 was het voor veel reizigers niet gebruikelijk meer om het openbaar vervoer te nemen naar hun plek van bestemming. Het OV sloop langzaam uit de dagelijkse routine en werd vervangen voor alternatieve vervoersmiddelen. Om het sociale karakter van het reizen met de RET te versterken, bedachten wij dat we juist op de grootste sociale behoeften van de reizigers wilden inspelen. Want wat hebben mensen nu het allermeest gemist? Op basis van de doelgroepen hebben wij een uiteenzetting gemaakt van de grootste behoeften. En juist op die behoeften hebben we een campagne ontwikkeld.
Vreemd, maar vertrouwd
De campagne is ontwikkeld om het imago als sociale verbinder te versterken. We bedachten een visueel concept dat zowel vervreemdend is, wat doet opvallen, als vertrouwen wekt.
Dat hebben we gedaan door twee vertrouwde situaties samen te voegen tot een surrealistisch beeld. De activiteiten waar de reiziger behoefte aan heeft, plaatsen we in een herkenbare plek bij bekende plaatsen in het openbaar vervoer.
De RET x personal content
We verzorgden de productie van ruim 100 uitingen online, offline en out-of-home; van abri’s, digital out-of-home, billboards, tunnelreclame en busbestickering tot aan online uitingen en advertising. In 2021 en 2022 is de campagne af en aan actief in de regio.
Full exposure
Waar de RET altijd al zichtbaar is in Rotterdam, laat de campagne het merk extra leven door de zichtbaarheid buiten op straat en online. Voor de Out-of-Home campagne lag de focus vooral op zichtbaarheid op hubs, plekken waar recreatieve reizigers langskomen. Denk aan de Coolsingel, Beurs en Rotterdam Centraal.
En voor de online campagne maakten we door middel van gespecificeerde doelgroepen en targetting gerichte persoonlijke content.
Een efficiënte benadering door de doelgroep puur relevante en rijke content aan te bieden.